Tkaniny, ścinki, szmatki

W każdym domu znajdują się resztki tkanin, ścinki. Są to mniejsze,
większe kawałki, pozostałości po „jakimś” szyciu. Schowane, nie
wiadomo po co, zalegają szafy szuflady. Ścinki to nostalgia za utraconą świetnością. Lniane, bawełniane, wełniane, jedwabne, syntetyczne czekają na swój wielki dzień.
Czasem stają się woreczkiem, obszyciem nogawek, kapturkiem. Przy odrobinie szczęścia mogą zaprezentować się jako patchwork, papier czerpany. Stają się piękne, oryginalne, niecodzienne. Zawiązują między sobą sojusz i przenoszą się w inny świat.
 

Zniszczona, podarta odzież to niezwykła szmata. Zwiedziła z nami pół
świata, uczestniczyła w uroczystościach, codziennym życiu, spała z
nami. Zna nasze tajemnice, sukcesy, porażki, trud codziennego dnia. Jest jedną z kart naszego pamiętnika.


Przebieg ćwiczenia

Część I
Odszukajcie w zakamarkach swojego domu szmatki, ścinki, kawałki tkanin.
Przyjrzyjcie się im. Tkaniny gładkie, z widoczną fakturą, welurowe,
flanelowe, frotte posiadają symboliczne właściwości. Są szorstkie,
puszyste, śliskie, chłodne, ciepłe, łagodne i krzykliwe. W podobny
sposób odbieramy świat. Poprzez dowolne połączenie różnych kolorów i faktur (lub jeden rodzaj tkaniny) przedstawcie swoje emocje, przemyślenia refleksje. Wybierzcie tkaniny i wykonajcie kilka szkiców projektu waszego obrazu 30x30cm.
Część II
Wybierzcie jeden szkic i przystąpcie do pracy realizacyjnej.


Pokaz – prezentacja
Obejrzyjcie wszystkie realizacje. Porównajcie prace. Wymieńcie swoje
uwagi. 


Uczestnicy: młodzież, dorośli.
Miejsce: klasa, sala.
Materiały: różne rodzaje resztek tkanin, klej, tekturki 30x30cm.
Czas działania: 2 godziny.


Bibliografia
Bischofberger C. (2009), Wertlos – Wertfoll: Recykling – Ideen fur
Untericht, Verlag An der Ruhr Huml I., (1989), Współczesna tkanina Polska, Warszawa: Arkady. Subiler V. (1981), 1000 Ideen mit Pfiff, Munchen: Mosaik Verlag GmnH.


Artyści i ich dzieła
Aldona Szarypo (2008), Pani Teresa., 
Mileva Wnuk (2003), Kronika olsztyńska.


Wybrane realizacje
Warsztat przeprowadzony w ramach przedmiotu Rysunek na Wydziale
Pedagogicznym Uniwersytetu Bolzano (Brixen, 2010) oraz w ramach Kursu ARTETERAPIA w Instytucie Eriksonowskij w Łodzi (2011).